LIBERALISMUL CLASIC ( Ideologia de dreapta)

Partea a IV-a

Ideologia de dreapta inseamna : CAPITALISM

Vorbim tot despre cartea « Reconstructia Dreptei » de Valeriu Stoica si Dragos Paul Aligica – dar  am schimbat titlul postarii – ca sa folosesc cat mai corect termenii explicati in carte.

Asa cum am mai spus, ideologia de dreapta ( sau liberalismul clasic) este formata din : liberalism economic , liberalism politic, liberalism juridic.

Autorii incerca sa ne prezinte cum functioneaza capitalismul ,care sunt structurile si procesele institutionale ale acestuia.

Acestia incep cu o intrebare clasica :

« De ce cresterea economica  s-a produs mai intai in Europa Occidentala  si nu in alta parte ? »

Raspunsul , spun autorii ,are o  istorie cu vechi radacini pornind de la « etica protestanta » pana la  marii ganditori premiati cu Premiul Nobel si  este :

« ORGANIZAREA ECONOMICA EFICIENTA » care  presupune  si   stabilirea de ARANJAMENTE INSTITUTIONALE  ce  creaza stimulente pentru canalizarea efortului economic  care aduc rata PROFITULUI PRIVAT  cat mai aproape de rata PROFITULUI SOCIAL.

Adica ,daca o firma privata creste economic ,influenteaza ,prin procesele de diviziunea muncii si a schimbului si cresterea economica a societatii ,deci profitul social.

Capitalismul reuseste sa propulseze INSTITUTIILE  care permit ca rata profitului individual sa se aproprie de rata profitului social.

Factorii cresterii economice sunt :inovatia tehnologica,investitia in capitalul uman,economiile rezultate din extinderea pietii,acumularea de capital,educatia etc.

Din perspectiva institutionala ,pentru  ca  sa se intample cresterea economica  este nevoie ca ORGANIZAREA SOCIALA (ARANJAMENTE INSTITUTIONALE)  –sa stimuleze  indivizii sa se angajeze in activitati care sa aduca cresterea de lunga durata a venitului pe cap de locuitor.Se da un exemplu : BUSOLA .Inventatorul acesteia  a avut un profit individual.Folosirea de catre membrii societatii a noii inventii va duce la : un transport mai rapid, mai sigur si mai eficient-deci va aduce  un profit social.

Societatea trebuie organizata INSTITUTIONAL  in asa fel incat actiunea care este profitabila pe plan social sa fie profitabila  si pentru individ-pentru a-i stimula creativitatea.

Institutiile care rezolva acest impas  sunt cheia prosperitatii si cresterii economice.

Aceste institutii sunt asociate CAPITALISMULUI MODERN-care este un edificiu intitutional fara precedent istoric si  care incearca in mod sistematic sa alinieze diferitele forme de profit  si sa le transforme in factori de motivare a unor actiuni constructive social.

Un punct important in  discutia despre arhitectura  institutionala a capitalismului este : « DREPTUL DE PROPRIETATE PRIVATA » Existenta lui presupune institutii care il sustin si ii asigura functionarea  si anume cele legate de monitorizarea si aplicarea legii.La randul sau, dreptul de proprietate privata sustine prin consecintele sale economice si sociale existenta celorlalte institutii.Rezulta un  angrenaj de institutii,ce functioneaza ca un intreg .Vedem cum dreptul de proprietate privata  este parte a unui intreg sistem  ce stimuleaza sau blocheaza actiunile individuale  care duc, in final la stabilitate sociala si crestere economica.

Autorii doresc sa clarifice unele aspecte privind dreptul de proprietate privata  si capitalismul :

* 1. Sistemul capitalist este fundamentat pe dreptul de proprietate privata

* 2. Capitalismul  nu exclude, ci doar restrange dreptul de proprietate publica.

Functionarea sistemului capitalist este indisolubil legat de proprietatea privata a bunurilor ,chiar daca se impune si  existenta proprietatii private publice datorita  existentei statului ( fie el si minimal) precum si a  comunitatilor  locale.

* 3. Capitalismul presupune adoptarea  principiului  dezvoltarii proprietatii private si al reducerii pe cat posibil a proprietatii publice.

Autorii reamintesc faptul ca liberalismul economic ,politic si juridic  pleaca de la premisa  potrivit careia latura individuala este definitorie  in ceea ce se numeste NATURA  si ESENTA UMANA ,iar latura sociala este subordonata acesteia.

Argumentele filozofice  care sustin aceasta optiune a liberalismului clasic( a dreptei) sunt mai putin importante  in raport cu argumentele practice, reale dovedite de  esecul capitalismului  ca sistem economic si politic ,aceasta fiind cea mai convingatoare demonstratie in favoarea proprietatii private

* 4. Nu se poate ignora complementaritatea dintre dimensiunea economica si dimensiunea juridica a proprietatii .

Proprietatea privata nu este  numai un instrument economic ci si un drept fundamental al omului.

* 5. Dreptul de proprietate privata este de fapt un SET DE REGULI DE CONDUITA.

RESURSELE   lumii noastre sunt  LIMITATE . Urmarind satisfacerea unor nevoi si dorinte ,interesele indivizilor sunt indreptate spre aceleasi obiecte sau situatii-care sunt limitate si nu-i pot satisface pe toti doritorii..

Ca urmare trebuie sa existe reguli care sa ordoneze accesul la obiectul sau situatia respectiva-altfel CONFLICTUL ESTE IMINENT…., rezultand si o mare instabilitate sociala.

Apare deci necesitatea unor reguli care sa limiteze accesul la obiecte si situatii,conform unor parametri determinati.Aceste reguli sintetizeaza DREPTUL DE PROPRIETATE.

El reprezinta o categorie de reguli  comportamentale ce ghideaza si restrang actiunea umana.

Pentru ca restul regulilor  din societate ,care genereaza si sustin ordinea sociala  sa functioneze trebuie ca si  dreptul de proprietate sa fie recunoscut social si respectat.

Dreptul de proprietate este o conditie a ordinii sociale,el stabilizeaza si asigura bazele dinamice ale ordinii  sociale.

Autorii dezvolta o  intrebare care se pune :

Ce se intampla cand un individ doreste sa obtina ceva ce este in proprietatea altui individ ,in conditiile in care fiecare individ ii recunoste celulalt dreptul de proprietate ?

Raspunsul este simplu : apare SCHIMBUL  bunurilor-care reprezinta transferarea drepturilor de proprietate,prin intermediul contractului ,ca instrument juridic care permite circulatia bunurilor.

La sfarsitul schimbului , partenerii vor avea structura averii lor modificata in directia dorita de ei.Sistemul pietii unde se efectueaza schimbul  reprezinta o forma de ordine sociala ce se constituie  pe baza recunosterii si respectatii dreptului de proprietate.

Dreptul de proprietate este elementul esential  care fundamenteaza  institutiile economiei de piata.Nu este o conditie suficienta dar este una necesara.

Intr-o societate pot exista indivizi sau grupuri de interese care controleaza  mecanismele institutionale  prin care se produc definirea si apararea dreptului de proprietate-avand deci posibilitatea ca prin manipularea aranjamentelor institutionale sa impiedice evolutia dreptului de proprietate intr-o directie profitabila social.

Aici intervine problema statului-care poate fi inteles ca o terta parte  a carei functie este sa garanteze  respectarea regulilor agreate.

Din pacate, spun specialistii – nu exista nici o garantie  ca statul va proteja   acele drepturi de proprietate care incurajeaza eficienta.Singura solutie este organizarea  interna  a sistemului institutional statal  intr-o  forma specifica numita « DOMNIA LEGII »  Astfel,autorii spun ca explicatia finala (data de D.C.North)  este ca :succesul economic al Occidentului  isi datoreaza inceputului  unor serii de aranjamente institutionale eficiente, pe baze contractuale in feudalism , care au pus in miscare transformari la nivel de stat  dintre care cea mai importanta este : CONSOLIDAREA DREPTULUI DE PROPRIETATE SI A INSTITUTIILOR CARE ALCATUIESC SISTEMUL  STATULUI DE DREPT MODERN.

Despina Vestea

Traian Ungureanu despre „Reconstrucţia Dreptei”

Videourile Vodpod nu mai sunt disponibile.

more about „Traian Ungureanu, Reconstructia Drept…„, posted with vodpod
Dacă doriţi să revedeţi

Anunțuri